De film ‘Help! Ik versta mijn patiënt niet. Hoe zet ik een tolk in?’ laat de valkuilen zien van de inzet van een tolk en hoe een gesprek met een anderstalige patiënt en een tolk tot een goed einde gebracht kan worden. Hoe houd je als zorgverlener regie over het gesprek en hoe kun je optimaal met de tolk samenwerken.
Deze instructievideo is gratis ter beschikking gesteld door Kennis Connectors Global Health (KCGH) en kan ingezet worden in/als nascholing(en). Je kunt het ook plaatsen op je website, of verder verspreiden in je professionele netwerk;
Help! Ik versta mijn patiënt niet. Hoe zet ik een tolk in? – YouTube
Het aanvragen van een tolk door de huisarts kan per regio verschillen. In onze regio loopt de aanvraag voor een tolk via Global Talk. Alle huisartspraktijken (ook buiten de achterstandsgebieden), gevestigd in de regio Arnhem, kunnen kosteloos een telefonische tolk inzetten via Global Talk. Als bij het aanvragen van de tolkentelefoon bij Global Talk de klantcode van AFA wordt doorgegeven, gaat de rekening van Global Talk rechtstreeks naar AFA. Hoe dit in z’n werk gaat leest u hier.