Global Talk verzorgt sinds 13 januari 2025 ook de tolken voor asielzoekers met een COA-zorgnummer binnen de zorgsector. Dit betekent dat zorgverleners in de huisartspraktijken nu voor alle tolkdiensten in de zorg bij Global Talk terecht kunnen.
Voorheen was er een aparte tolkenregeling voor asielzoekers met een COA-zorgnummer, maar die verliep via een andere organisatie. Deze gratis regeling is nu dus ook bij Global Talk ondergebracht. Voor het kosteloos inzetten van een tolk voor asielzoekers met een COA-zorgnummer zijn een aantal aandachtspunten van belang:
Tolk inzetten voor Oekraïense ontheemden
Binnen deze regeling kan er kosteloos een tolk worden ingezet voor Oekraïense ontheemden. Ook hier een aantal aandachtspunten, te weten:
Tijdens het aanvraagproces is het belangrijk om aan te geven om wat voor situatie het gaat.
Standaard dienstverlening
Heeft de cliënt geen COA-zorgnummer of betreft het geen Oekraïense ontheemde? Kies dan voor ‘standaard dienstverlening’. Afhankelijk van de geldende afspraken met Arnhems Fonds Achterstandswijken kunnen er aanvullende gegevens worden gevraagd. U dient in ieder geval onze klantnummer/relatiecode bij de hand te houden.
Voor het eenvoudig inschakelen van een tolk heeft Global Talk een overzichtelijk stroomschema gemaakt. Deze kunt u hier terugvinden.
Mocht u één of meerdere diensten in willen plannen, zonder in de wacht te hoeven staan? Dat kan eenvoudig via Tasnet: het online portal van Global Talk. Tasnet is beschikbaar in de webbrowser en als mobiele app. Hier kunt u eenvoudig en snel een tolk inschakelen of reserveren voor een later moment. Het enige wat u hiervoor hoeft te doen is een Tasnet account aanmaken, zie voor meer informatie: https://www.globaltalk.nl/account-aanmaken/.